Ervaringen van cliënten
Ervaringen van cliënten bij Samen onderweg Verliesbegeleiding
Het is soms spannend om iemand te benaderen. Zeker als je je kwetsbaar voelt door je verlies. Bij het nemen van de eerste stap kan het helpend zijn om ervaringen van anderen te lezen.
Hieronder delen een aantal cliënten hun ervaringen met Simone van Beek.
Begeleiding moeder bij ziekteproces dochter
” Simone luistert aandachtig en observeert scherp. Ze laat ruimte voor stiltes en voor wat zich aandient. Daarmee gaf ze mij een plek om te mogen zijn met alles wat er was.
Nieuw voor mij was om te ervaren dat Simone behalve als coach/hulpverlener ook als mens echt dichtbij komt Daarmee bedoel ik dat ze mij soms haar eigen emotie liet zien, mijn handen pakte toen ik uit contact ging of me een knuffel gaf bij het weggaan. Ik heb dat als bijzonder en prettig ervaren.”
J. uit Den Haag (68 jaar)
Begeleiding ziekteproces na diagnose kanker
” Ik ben enorm geholpen door de kennis en hup met mijn rouwverwerking door Simone. Ook al ging dat over het verlies van mijzelf en niet het verlies van een ander. In de afgelopen jaren had ik de hulp aan anderen als mijn overlevingsmodus. Daardoor kwam ik niet aan verwerking van alles voor mijzelf toe en dat brak mij op.
De tools die Simone in de afgelopen maanden mij heeft aangereikt, heb ik met hard werken succesvol toe kunnen passen. Het resultaat is dat ik hierdoor weer meer geluksmomenten voel. En ik ben er nog niet, maar ik heb er vertrouwen in, dat ik dankzij Simone de goede weg ben ingeslagen. “
A. uit Alphen aan den Rijn (65 jaar)
“
Vandaag was een Moeilijke Dag,” zei Pooh.
Er was een pauze.
“Wil je erover praten?” vroeg Knorretje.
“Nee,” zei Pooh na een tijdje. “Nee, ik denk niet dat ik dat wil.”
;”>”Dat is oké,” zei Knorretje, en hij ging naast zijn vriend zitten.
“Wat doe je nu?” vroeg Pooh.
“Niets eigenlijk,” zei Knorretje. “Maar ik weet wat Moeilijke Dagen zijn. En ik wil daar meestal ook niet over praten, op zo’n Moeilijke Dag.
“Maar weet je,” vervolgde Knorretje, “Moeilijke Dagen zijn zoveel makkelijker wanneer je weet dat er iemand voor je is. En ik zal er altijd zijn voor jou, Pooh.”
En Pooh zat daar zomaar wat te zitten, zijn heel Moeilijke Dag door zijn hoofd te malen, terwijl stevige, betrouwbare Knorretje zwijgend naast hem zat, te bengelen met zijn kortje beentjes…. En Pooh bedacht dat zijn beste vriend overschot van gelijk had.
Begeleiding na overlijden partner
” Zo’n 1,5 jaar na het overlijden van mijn man kwam ik toch in geestelijke nood. Ik zag heel veel dingen niet meer zitten. De huisarts gaf mij het nummer van Simone.
Tijdens het eerste telefonische contact gaf Simone mij al een heel prettig gevoel. Een gevoel van ‘er komt een oplossing’. En ja, dat gebeurt nu ook.
Simone is professioneel, luistert, legt uit, laat je praten en is helder. Ik ben zo ontzettend blij en tevreden dat ik bij Simone mocht komen.
Ik ga de waarde van mijn leven zonder mijn echtgenoot weer zien. “
A. uit Leiden (71 jaar)
Begeleiding na plotseling overlijden vader
” Na het plotselinge overlijden van mijn vader ben ik bij Simone terechtgekomen. Haar ondersteuning heeft mij ontzettend geholpen.
Stukje bij beetje wisten we samen de puzzelstukjes weer in elkaar te leggen, waar alles daarvoor voor mijn gevoel volledig overhoop lag. Simone voelt haarfijn aan wat er speelt, stelt de juiste vragen en creëert ruimte ook voor andere thema’s die die door het verlies aangeraakt worden.Ze weet een open en veilige sfeer te scheppen en is een liefdevol en betrokken persoon. ”
S. uit Leiden (32 jaar)
Begeleiding na overlijden moeder
” Ik ben bij Simone terecht gekomen via een vriendin die haar had ontmoet tijdens een opleiding. Zij dacht dat Simone en ik wel een klik konden hebben. Want ja, dat is toch ook iets wat een rol speelt als je begeleid wordt bij rouwbegeleiding.
Mijn moeder was overleden en ik miste haar. Ik liep tegen wat emoties aan waarbij ik hulp kon gebruiken om daarmee om te gaan. De rouw bleek nog meer te gaan over mijn vader die 17 jaar eerder overleden was. Dat kwam dus achter rouw over de dood van mijn moeder vandaan.
Ik heb me heel erg gezien gevoeld door Simone, zonder oordelen. Alles kon er zijn. Simone heeft een liefdevolle benadering wat mij veel goed gedaan heeft “
A. uit Leiden (64 jaar)
Veelgestelde vragen over Samen onderweg Verliesbegeleiding
Is verliesbegeleiding hetzelfde als therapie?
Nee, verliesbegeleiding is geen therapie, maar een vorm van persoonlijke begeleiding. We werken ervaringsgericht, met aandacht voor jouw proces, zonder psychische diagnose of behandeling.
Hoeveel sessies zijn er gemiddeld nodig voor begeleiding van verlies?
Dat verschilt per persoon. Soms zijn 3 tot 5 gesprekken voldoende, anderen kiezen voor een langer traject.
Ik weet niet goed wat ik voel. Kan ik dan wel beginnen met verliesbegeleiding?
Zeker. Ook verwarring en ‘niets voelen’ zijn welkom. Je hoeft het niet te begrijpen om eraan te kunnen werken.